De opleiding socratisch gespreksleider
is gevolgd door:
Stephan de Valk, directeur MEVW, brancheorganisatie educatieve en wetenschappelijke uitgevers
Het was zowel methodisch als inhoudelijk als didactisch een juweeltje. Het zat heel goed in elkaar. Door de heldere methodiek, de concrete inhoud en doordachte didactische opbouw lukt het om in een week tijd ‘startbekwaam’ te worden in het begeleiden van een socratische gesprek. De begeleiding tijdens de week heb ik steeds als betrokken en to the point ervaren..
“Methodisch: hoe systematische terughoudendheid als gespreksleider deelnemers faciliteert het ‘echte’ gesprek te voeren. Het ‘denken met één hoofd’ als beeld voor de wijze waarop het gesprek verloopt, vind ik heel mooi.
Inhoudelijk: hoe waardevol het is precies te onderzoeken hoe ‘wat dan ook’ nu eigenlijk in elkaar zit; heel veel raakt ‘bijna onmiddellijk’ aan fundamentele morele vraagstukken; niets zit vast, veel raakt los. Daarbij heeft het, in ieder geval voor mij, ook een speels karakter.
Ik ben van plan om privé dit wel eens toe te passen. Wellicht van meer relevantie is voor mij dat ik mogelijkheden zie – nu ik de methodiek zelf doorleefd heb – om gesprekken/debatten met een socratische karakter te organiseren (en dan niet zelf niet te modereren). Daarbij zie ik voor mij dat door (publieke en private) stakeholders gezamenlijk een vraagstuk wordt onderzocht, onder het adagium ‘denken met één hoofd’ (en dus niet vanuit het gebruikelijke perspectief van uiteenlopende belangen). Mijn LinkedIn
Marc Dingemanse, taalwetenschapper Radboud Universiteit.
Deze opleiding is een pareltje. Helder gestructureerd, met de nadruk op zelf leren filosoferen in plaats van leren over filosofie. Hans is buitengewoon vaardig als opleider en als gespreksleider. De opbouw van de opleiding zorgt dat je meteen aan de slag gaat met het opdoen van vaardigheden. Tegelijk is er volop ruimte voor reflectie, gezelligheid en goed eten en drinken. Hans blinkt uit in het creëren van een open en vragende omgeving waarin zonder oordeel alles onderzocht kan worden. ook al betekent socratisch bevraagd worden soms dat je even moet bungelen, Hans weet dit met een lichtheid en een vleugje humor te doen die iedereen op het gemak stelt. Mijn website
Sandra Aerts, Socratisch gespreksleider aan o.a. ISVW
‘Doe ik het goed?’, dacht ik vroeger.
En nu: ‘Wordt er nog iets onderzocht of hoe zit dat!’ Met dank aan Hans en Kristof voor alle bruikbare tips.
Mijn LinkedIn
Magda Borms, Onderwijsadviseur Vlaams Ministerie
De opleiding tot socratisch gespreksleider bevrijdt de ruis op je eigen en elkaars denken door kritische groepscommunicatieve training in metadenken.LinkedIn-profiel
Nico Bringmans, HR-Manager bij Zorg voor Ouderen
Na verloop van tijd ben ik socratische gesprekken gaan ervaren als ´lessen in (bevrijdende) bescheidenheid´. Het is: erachter komen dat wat je zeker dacht te weten helemaal niet zo zeker is…dat je het eigenlijk helemaal niet meer weet. In eerste instantie geen prettige ervaring, maar tegelijkertijd de poort naar een echte open gesprekshouding. Wat heb je immers nog te verdedigen? Wat hindert je nog?Mijn LinkedIn Profiel
Wim van den Brink
Deze training heb ik ervaren als grensverleggend en blikverruimend. Wat zogenaamd vanzelfsprekend is, wijkt telkens weer voor nieuwe gezichtspunten. Het heeft me stevige handvatten opgeleverd voor mijn werk als coach en facilitator.
www.origineering.nl
Kees-Jan Donkers, trainer schrijfvaardigheden
Bij het trainen en begeleiden van denk/schrijfprocessen sta ik nu een stuk ontspannener in mijn schoenen, doordat ik veel beter de groep zelf al het werk kan laten doen.
www.yourpoint.nl
Jochanan Eynikel, Projectleider en vormingswerker
Goed gedacht, is half gewonnen.
Mijn LinkedIn
Frank van der Heijden, (team)coach
Door de training ben ik me meer bewust geworden van het effect van goede vragen.
Ik neem minder vanzelfsprekend aan, vraag meer door en geloof nog meer in de eigen kracht en wijsheid van mensen.
www.frankvanderheijden.nl
Ingrid Hens
Reflections & UHasselt
Socratisch gesprek is verweven in al wat ik doe. De opleiding zette me aan socratische reflectie te combineren met de reflectie die paarden geven van wat er hier en nu aan de hand is bij de mens. Ik ben een plaag voor mijn omgeving door de vele vragen die ik stel.www.reflections-online.be
Hein Hoek, Socratisch coach, organisatiefilosoof
In 2004 volgde ik de opleiding en ben van leerling collega geworden. Door deze opleiding heb ik geleerd:
• uitspraken scherper te analyseren
• de juiste vragen te stellen
• dialoogvaardigheden te ontwikkelen
• uiteenlopende groepen te begeleiden
• kiezen tussen ingrijpen en laten gaan
www.philocon.org
Marcel Hoek, coach, bemiddelaar
Joop Jonkman
filosoof jurist coach verteller
De mens en zijn werkelijkheid zijn als een verhaal. Het Socratisch gesprek blijkt een geweldig instrument om binnen en tussen die verhalen te navigeren. Tijdens de opleiding heb ik ervaren dat het stellen van vragen veel zinvoller is dan het geven van antwoorden.Aeneas Trainingen
Carla Kessler, ethicus, Univ. Docent
De training heeft mij geleerd écht naar anderen te luisteren. Luisteren is het begin van een dialoog en een goede dialoog brengt je verder in het leven. Bovendien is het handig in mijn werk als docent en leider van moreel beraad.
Mijn LinkedIn
Gilbert Leistra
Toegepast filosoof, kennismakelaar, docent
Wat is het toch heerlijk om niets zeker te weten! Ik heb de liefde voor de filosofie tijdens deze opleiding herontdekt. Het heeft mij bovendien de middelen gegeven om de ethische vraagstukken in het werkveld van bos en natuurbeheer direct, concreet en toepasbaar bij de horens te vatten.
Mijn LinkedIn profiel
Eva Lodewyckx
Deze opleiding heeft mij vooral geleerd om vragen te beantwoorden met vragen. Het blijft een uitdaging om als leerkracht de juiste vraag te stellen om het leerproces krachtig te houden.Mijn LinkedIn profiel
Maaike Merckens
Ik heb me nog nooit zo bevrijd gevoeld als na deze opleiding. De uitdaging om vol verwondering te kijken naar dingen die je vanzelfsprekend vindt, en leren dat je het zelf ook niet weet. Grenzen van je kennen onderzoeken en daar blij mee zijn! Dat is de kracht van Hans en Kristof, die zelf geen moeite hebben met het niet-weten en dat op een unieke wijze weten over te brengen.
Op basis -en middelbare scholen probeer ik deze vreugde over te brengen. Want pas dan ben je in staat om te leren, tolereren en respecteren.
www.wonderwhy.nl
Henk Minnema – ethicus, trainer/coach
Hoe kunnen inzichten geboren worden? Als ik iets van de opleiding heb geleerd, dan wel dit:
Veel mensen hebben al een idee van respect, recht of geluk, maar het komt er nog niet uit. Ze moeten betrokken raken in een verhaal om zwanger van inzicht te worden. Wat een geluk als je dan de goede vragen kunt stellen!! henk.minnema@kpnplanet.nl
Jac Rongen
Wat verwacht u aan te treffen op deze pagina? Voldoet het een beetje aan uw verwachting? En heeft dat nog gevolgen voor uw handelen? Zomaar een paar vragen, met plezier aangeboden. Ik verheug me op uw antwoorden en wedervragen.
www.rongen.com
Rita Muilwijk, schrijfster en filosofe
Kwaliteiten als luisteren, oordeel opschorten en bereid zijn niet te weten, zijn alle nodig om een socratisch gesprek te doen slagen. Wat eerst zo vanzelfsprekend leek is dat aan het eind van het onderzoek vaak niet meer.
www.ritamuilwijk.nl
Wouter Sanderse, filosoof
De Socratische methode stelt me in staat om met groepen docenten te praten over de morele aspecten van hun werk. Maar ze is tegelijkertijd meer dan dat. De cursus heeft me vragenderwijs leren denken, en daar kom ik niet meer van af!
www.morelevorming.nl
Paul Troost, socratisch gespreksleider, trainer schriftelijke communicatie
Een mooie opleiding die uitnodigt om tot in lengte van dagen socratische dialogen te voeren en te faciliteren. www.paultroost.nl
Trouwe Klanten Winnen
De uitdaging daarbij is communicatie, doen wat de klant of je collega verwacht. Als CRM Teamcoach begeleidt Reginald Verhofstede organisaties in het expliciet formuleren van wat klanten en collega’s van elkaar verwachten. De vaardigheden uit de socratische gesprekstechniek helpen hem en zijn klanten om in dit proces te komen tot de “werkelijke” probleemstelling. Website van a-switch